Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
3
3
online
1
fulltext
fa
بازتاب دیدگاه اخلاقی بوبر در اخلاق حرفه ای معلمی؛ حوزه ی ارتباطی معلم و شاگرد
Reflection of Buber's Moral Perspective on Teacher Professional Ethics: Teacher-Student Communication Area
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
<span dir="RTL">معلمان در جوامع مدرن، کارکردی الگویی و هویتبخش، و یک رسالت حرفهای و اخلاقی برای تحقق کمال وجودی شاگردان بر عهده دارند. هدف پژوهش، آن است که با توجه به مبانی اخلاقی از منظر بوبر، در قلمرو ارتباطی میان انسان و انسان، رهنمودهایی برای اخلاق حرفهای معلمی در حوزهی ارتباطی معلم و شاگرد، استنتاج گردد؛ چرا که بوبر توجه ویژهای به موضوع اخلاق در روابط انسانی دارد. پارادایم پژوهش، کیفی است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از رویکرد توصیفی- تفسیری استفاده شده است. به منظور ارائه کردن رهنمودهایی برای هر یک از اصول هشتگانهی اخلاق حرفهای معلمی، از روش استنتاجی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در سایهی قابلیت وحدت</span><span dir="RTL">بخشی</span><span dir="RTL"> ملاک نهایی اخلاقی، جهتگیری اساسی سایر اصول اخلاق حرفهای معلمی، به طور صحیح مشخص میشود. بوبر در اخلاق حرفه</span><span dir="RTL">ای معلمی</span><span dir="RTL">، جایگاه و وزن واقعی را به هر یک از «دو قطب معلم و شاگرد» اختصاص داده است؛ به گونهای که بازتاب برقراری رابطهی «من-تو»یی بوبری در فرایندهای تربیتی، کاهش قابل</span><span dir="RTL">ملاحظهی تعارضات میان اصول تربیتی، و در روابط میان معلم و شاگرد است.</span> <span dir="RTL">در حوزهی اخلاق حرفهای معلمی می</span><span dir="RTL">توان</span><span dir="RTL"> بر مفاهیم مثبت تفکر بوبر که همان «فضیلتهای اخلاقی» هستند، تأکید کرد.</span>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">Teachers in modern societies have a model and identity function, and a professional and ethical mission to achieve the perfection of students. The aim of this research was to deduce guidelines for the professional ethics of teachers in the area of teacher-student communication according to the moral principles from Buber's point of view, because Buber pays special attention to the issue of ethics in human relations. The research paradigm was qualitative. The data collection method was documentary and a descriptive-interpretive approach was used to analyze the data. In order to provide guidance for each of the eight principles of teacher professional ethics, the inferential method was used. The results indicated that in the light of the unifying ability of the final moral criterion, the basic orientation of other principles of ethics of the teaching profession is correctly determined. In teacher ethics, Buber assigns a real position and weight to each of the "two poles of teacher and student"; In a way, the reflection of Bobri's "I-you" relationship in educational processes significantly reduces the conflicts between educational principles, and in the relationship between teacher and student. In the area of teacher ethics, we can emphasize the positive concepts of Buber thought, which are the "moral virtues". In the current situation in which formal education systems and their derived curricula encourage impersonality and alienation in the relationship between teacher and student, teacher action based on Boobri moral virtues can facilitate the process of building students 'personal identities. It also fosters the teachers' personal and professional integrity.</span></span></div>
مارتین بوبر, معلم, شاگرد, ارتباط, اخلاق حرفهای معلمی
Martin Buber, Teacher, Student, Relation, Teacher’s Professional Ethics
357
365
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-353-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Ahmadgholami
محمد
احمدغلامی
m_ahmadgholami@yahoo.com
10031947532846004356
10031947532846004356
No
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Mohammad-Hossein
Heidari
محمدحسین
حیدری
mh.heidari@edu.ui.ac.ir
10031947532846004357
10031947532846004357
Yes
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Hassan-Ali
Bakhtiar Nasrabadi
حسنعلی
بختیارنصرآبادی
h.nasrabadi89@gmail.com
10031947532846004358
10031947532846004358
No
Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران