Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
3
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجانی-ارتباطی بر پذیرش و خودکارآمدی والدینی در مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری
The Effectiveness of Emotion-Communication Skills Training on Cognitive Emotion Regulation, Parental Self-Efficacy and Child Acceptance in Mothers of Children with Learning Disabilities
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
هدف از پژوهش حاضر تبیین تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان، خودکارآمدی والدینی و پذیرش کودک در مادران دارای کودک اختلال یادگیری خاص می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران دانش آموزانی که دارای اختلال یادگیری خاص می باشند تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود که از مادران کودکان با اختلال یادگیری که به کلینیک های تحت نظارت آموزش و پرورش شهر شیراز مراجعه کردند، انتخاب شد که در نهایت 32 نفر باقی ماندند (15نفر گروه آزمایش و 17نفر گروه کنترل) که به طور تصادفی در گروه 2 گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. پس از انجام پیش آزمون، گروه آزمایش در ده جلسه تحت آموزش مهارت های ارتباطی هیجانی قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی(<span dir="LTR">CERQ</span>)، خودکارآمدی والدینی دومکا (<span dir="LTR">PSAM</span>) و پذیرش والدینی (<span dir="LTR">PPAC</span>) می باشد. به منظور تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از دو بخش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج نشان داد گروه ازمایش و کنترل در متغیر تنظیم شناختی هیجان، خودکارآمدی والدینی و پذیرش والدینی دارای تفاوت معنادار می باشد. به گونه ای که در این متغیرها میانگین پس آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است.
<pre data-placeholder="ترجمه" dir="ltr" id="tw-target-text" style="text-align: justify;">
<span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">The aim of this study was to investigate the effect of emotional communication skills training on emotion regulation, parental self-efficacy and child acceptance in mothers of children with special learning disabilities. The statistical population of this study consisted of all mothers of students with special learning disabilities. Sampling method was accessible in that the participants were selected from mothers of children with learning disabilities who referred to clinics under the supervision of education in Shiraz. Of the 32 selected participants, 15 were assigned to the experimental group and 17 to the control group, randomly. After the pretest, the experimental group was trained in emotional communication skills in ten sessions, while the control group did not receive any specific intervention. Then, post-test was performed for both groups. Garnefski Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Dumka Parental Self Agency Measure (PSAM) and Parental Acceptance Questionnaire (PAQ) were used to collect data. The results indicated that the experimental and control groups had significant differences in the variables of cognitive emotion regulation, parental self-efficacy and parental acceptance. In general, the findings supported the effectiveness of emotional-communication regulation skills training on parental characteristics and personality of parents.</span></span></pre>
مهارت های ارتباطی-هیجانی, اختلال یادگیری خاص, تنظیم شناختی هیجان, خودکارآمدی والدینی, پذیرش والدینی
communication-emotional skills, special learning disorder, cognitive emotion regulation, parental self-efficacy, parental acceptance
105
117
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-229-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Friedony
الهام
فریدونی
el.freidoony@gmail.com
10031947532846004003
10031947532846004003
No
Department of Psychology, Department of Psychology,Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت مرودشت ایران
Hosein
Bagholi
حسین
بقولی
bhossein@gmail.com
10031947532846004004
10031947532846004004
Yes
Department of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
Maryam
Kouroshnia
مریم
کوروش نیا
mkouroshnia@gmail.com
10031947532846004005
10031947532846004005
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت مرودشت ایران
Majid
Barzegar
مجید
برزگر
mbarzegar55@gmail.com
10031947532846004006
10031947532846004006
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Marvdasht, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران