Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
3
1
online
1
fulltext
en
اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و ابعاد سرشت / منش دانشجویان مشروطی
The Effectiveness of Motivational Interviewing on Situational Emotions and Temperament/Character Dimensions among Probationary University Students
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
<div style="text-align: justify;">هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و ابعاد سرشت/ منش دانشجویان مشروطی بود. روش پژوهش، ­آزمایشی در چهارچوب طرح پیش ­آزمون­–­ پس­­ آزمون بود. جامعه آماری شامل دانشجویان سه نیمسال مشروطی مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-97 بود که از طریق شورای بررسی موارد خاص به مرکز مشاوره دانشجویی معرفی شدند. از بین آنان، 40 نفر با روش نمونه­ گیری طبقه­ ای انتخاب و به­ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند، سپس مطابق با طرح، تحت سنجش دوگانه پیش ­آزمون- پس­ آزمون قرار گرفتند. در افراد گروه آزمایش، پنج جلسه (120 دقیقه­ ای) مصاحبه انگیزشی به صورت هفتگی اجرا شد اما افراد گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکردند. به منظور جمع­ آوری داده ­ها از فرم کوتاه مقیاس هیجانات موقعیتی و سیاهه سرشت و منش کلونینجر (<span dir="LTR">TCI-125</span>) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (<span dir="LTR">MANCOVA</span> ) نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر مولفه­ های هیجانات موقعیتی (علاقه، بهزیستی و بی­ حوصلگی) تاثیر معناداری داشته است، به ­طوری­ که باعث افزایش علاقه و بهزیستی وکاهش بی­ حوصلگی در دانشجویان مشروطی شده درحالی­ که بر ابعاد سرشت / منش دانشجویان مشروطی تاثیر معناداری نداشته است (0/05> <span dir="LTR">P</span> ). بنابراین، می ­توان به این نتیجه­ رسید که جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروطی می ­توان از مصاحبه انگیزشی استفاده کرد.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">The purpose of this study was to investigate the effectiveness of motivational interviewing (MI) on situational emotions (SEs) and temperament/character dimensions among probationary university students. The research method was experimental with pretest-posttest. The statistical population was undergraduate probationary students at University of Zanjan during the academic year 2018-2019 whom 40 were selected through stratified sampling method and assigned randomly into experimental and control groups (20 members in each group). Both groups underwent pre-test and post-test procedures. Members of the experimental group received a series of five sessions (each session was 120 minutes long) of MI per week of the procedure, whereas the members of the control group received no intervention. Short form of situational emotions scale and Temperament and Character Inventory (TCI-125) employed for data collection. The results of data analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that MI had a significant effect on components of SEs (interest, well-being and boredom), so that it increased interest and well-being and decreased boredom, whereas it had no significant effects on temperament / character dimensions among probationary university students (P<0.05). Therefore, one can conclude that MI can be used to improve the academic performance of probationary University students.</span></span><br>
<span dir="RTL"></span></div>
مصاحبه انگیزشی, هیجانات موقعیتی, سرشت / منش, مشروطی
Motivational interviewing, Situational emotions, Temperament/Character, Probationary
1
11
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-92-2&slc_lang=en&sid=1
Parivash
Shahbaazi
پریوش
شهبازی
Parivash.Shahbaazi@gmail.com
10031947532846003982
10031947532846003982
No
PhD in General Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
Somayyeh
Taklavi
سمیه
تکلوی
staklavi720@gmail.com
10031947532846003983
10031947532846003983
Yes
Assistant Professor of General Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
استادیار روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
Mohammad
Narimani
محمد
نریمانی
: narimani@uma.ac.ir
10031947532846003984
10031947532846003984
No
Professor of Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
استاد روانشناسی،گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران