Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
3
3
online
1
fulltext
en
بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین باورهای فراشناختی با اضطراب یادگیری
Investigating The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in The Relationship Between Meta-cognitive Beliefs and Learning Anxiety
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش واسطهای راهبردهای سازگارانه و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین باورهای فراشناختی با اضطراب یادگیری بود. پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 98-97 بود. در این پژوهش تعداد 253 نفر از دانشآموزان (131 نفر دختر و 122 نفر پسر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، و با استفاده از پرسشنامه های اضطراب یادگیری پکران، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران و باورهای فراشناختی ولز مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد باورهای فراشناختی مثبت به صورت منفی و باورهای فراشناختی منفی به صورت مثبت قادر به پیشبینی راهبرد تنظیم هیجان ناسازگار هستند. باورهای فراشناختی منفی به صورت منفی قادر به پیش بینی تنظیم هیجان سازگار بود. راهبردهای تنظیم هیجان ناسازگار به صورت مثبت قادر به پیشبینی اضطراب یادگیری بود. همچنین نتایج حاصل از مدل تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که تنظیم هیجان ناسازگار در رابطه بین متغیر برونزاد باورهای فراشناختی با متغیر درونزاد اضطراب یادگیری را واسطهگری میکند.
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">The aim of this study was to investigate the mediating role of adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation in the relationship between metacognitive beliefs and learning anxiety. The present study was a correlational method. The statistical population was male and female high school students in Shiraz in the academic year of 2019. In this study, 253 students (131 girls and 122 boys) were selected using multistage cluster sampling, and evaluated using the Pekrun Learning Anxiety Questionnaire, Garnefski et al. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and Wells et al Metacognition Questionnaire. The results of the structural equation modeling exhibited that positive metacognitive beliefs and negative metacognitive beliefs predicted the strategy of maladaptive emotion regulation. Furthermore, Negative metacognitive beliefs predicted adaptive emotion regulation and maladaptive emotion regulation strategies predicted learning anxiety. Correspondingly, the results of the structural equation analysis modeling indicated that the maladaptive emotion regulation mediated the relationship between the metacognitive beliefs and learning anxiety.</span></span><strong><span dir="RTL"></span></strong></div>
تنظیم شناختی هیجان, باورهای فراشناختی, اضطراب یادگیری.
Cognitive emotion regulation strategies, meta-cognitive beliefs, learning anxiety, high school students
256
267
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-333-1&slc_lang=en&sid=1
Mahtab
Yousefi
مهتاب
یوسفی
Yousefimahtab313@yahoo.com
10031947532846004329
10031947532846004329
No
Department of Educayional Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
Majid
Barzegar
مجید
برزگر
mbarzegar55@gmail.com
10031947532846004330
10031947532846004330
Yes
Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
Maryam
Kouroshnia
مریم
کوروش نیا
Maryam_kouroshnia@gmail.com
10031947532846004331
10031947532846004331
No
Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
Mohammad
Khayyer
محمد
خیر
m_khayyer@yahoo.com
10031947532846004332
10031947532846004332
No
Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.