Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
3
3
online
1
fulltext
en
ارتباط بین تمایل به برقراری ارتباط، محل کنترل و اضطراب زبان خارجی در بین فراگیران ایرانی
The Relationship between Willingness to Communicate, Locus of Control and Foreign Language Anxiety among Iranian EFL Learners
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
هدف این مطالعه، بررسی ارتباط بین تمایل به برقراری ارتباط، اضطراب زبان خارجی و محل کنترل در بین فراگیران ایرانی بود. به این منظور، از یک طرح همبستگی-توصیفی استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 80 فراگیر زن و مرد می شدند که بطور تصادفی از بین فراگیران مشغول به یادگیری زبان در شعب مختلف موسسه زبان ابن سینا در ایران انتخاب شدند. در آغاز، از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس محل کنترل روتر (1966) را پر کنند. یک هفته بعد، پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط به آنها داده شد تا آن را پر کنند. یک هفته بعد از آن، محقق پرسشنامه اضطراب زبان خارجی را به آنها داد و از آنها خواست آن را پر کنند. داده های جمع آوری شده از طریق آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که ارتباطی بین تمایل به برقراری ارتباط و محل کنترل وجود ندارد؛ ارتباطی معنادار و منفی بین تمایل به برقراری ارتباط و اضطراب زبان خارجی وجود دارد، و محل کنترل و اضطراب زبان خارجی هم همبسته نبودند.
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">This study started with the aim of exploring the relationship between willingness to communicate (WTC), foreign language anxiety (FL anxiety) and locus of control (LOC) among Iranian EFL learners. To conduct this study, a correlation-descriptive design was selected to achieve the objectives. The participants consisted of 80 intermediate male and female EFL learners randomly selected from among EFL students studying in different branches of Ibne Sina Language institute, Iran. At the beginning, the participants were asked to fill Rotter's (1966) Locus of Control Scale. One week later, Willingness to Communicate (WTC) Questionnaire was given to the participants to be filled by them. One week after that, the researcher gave FL Anxiety Questionnaire to the participants and asked them to fill it. The collected data were analyzed using descriptive statistics and Pearson Product-moment correlation test. The results showed that there was no relationship between WTC and LOC among Iranian EFL learners; there was a significant but negative correlation between WTC and FL anxiety; and LOC and FL anxiety were not significantly correlated.</span></span> <span dir="RTL"></span></div>
کلمات کلیدی: محل کنترل, درون یابان, برون یابان, تمایل به برقراری ارتباط, اضطراب زبان خارجی.
Locus of Control, Internalizers, Externalizers, Willingness to Communicate, Foreign language (FL) anxiety.
319
331
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-330-1&slc_lang=en&sid=1
Farzaneh
Ehsani
فرزانه
احسانی
Ehsani.farzane@yahoo.com
10031947532846004342
10031947532846004342
Yes
Payame Noor University, Fasa Center, Fasa, Iran
مدرس دانشگاه پیام نور فسا
Qotboddin
Jan-nesar Moghaddam
قطب الدین
جان نثار مقدم
Jannesar_m@yahoo.com
10031947532846004343
10031947532846004343
No
Faculty member, Department of English Language and Literature, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
عضو هیئت علمی، بخش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران