Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
4
1
online
1
fulltext
en
بررسی عوامل موثر براشتیاق تحصیلی دانش آموزان از طریق مکاتب تربیتی ایدئالیسم، رئالیسم و پراگماتیسم
Investigating the Effective Factors on Students' Academic Engagement through the Schools of Idealism, Realism and Pragmatism
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
اشتیاق تحصیلی سازهای چند بعدی است که متشکل از مؤلفههای مختلف رفتاری، شناختی و انگیزشی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر براشتیاق تحصیلی دانش آموزان از طریق مکاتب تربیتی ایدئالیسم، رئالیسم و پراگماتیسم بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مرحله کیفی پژوهش استفاده گردید. جامه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دبیرستانی نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه بود که نمونه ی پژوهش با روش نمونه گیری طبقاتی تصادفی انتخاب گردید. بر این اساس، 440 دانش آموز (220 نفر از هر ناحیه آموزش و پرورش) به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آماری مدلسازی معادات ساختاری در نرم افزار لیزرل تحلیل شذ. پایایی پرسشنامه تدوین شده برابر با 95/0 برآورد شد که نشان دهنده پایایی مطلوب آن بود. همچنین بر اساس نتایج تحلیل عامل تاییدی و طبق بارهای عاملی استاندارد، سنجه های متغیرهای پنهان مکاتب تربیتی ایدئالیسم، رئالیسم و پراگماتیسم دارای بار عاملی مثبت بودند که از روایی سنجه ها در سنجش سازه حمایت کرده است. در نتیجه، ساختار عاملی پرسشنامه برای این متغیرها قابل تائید است. به طور کلی یافته های پژوهش از سنجش سازه اشتیاق تحصیلی از طریق مکاتب تربیتی ایدئالیسم، رئالیسم و پراگماتیسم حمایت کرد. از این رو می توان از پرسشنامه تدوین شده برای سنجش اشتیاق تحصیلی از طریق مکاتب تربیتی در موارد پژوهشی و آموزشی استفاده کرد.
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">Academic engagement is a multidimensional structure that consists of various behavioral, cognitive and motivational components. The purpose of this study was to investigate the factors affecting students' academic engagement through the schools of idealism, realism and pragmatism. The research method is descriptive-correlational and a researcher-made questionnaire based on the qualitative stage of the research was used to collect data. The statistical results of the study included all high school students in districts one and two of education in Urmia, Iran. The research sample was selected by stratified random sampling. Accordingly, 440 students (220 people from each education district) were randomly selected and answered the research questionnaires. Data were analyzed using statistical method of structural equation modeling in LISREL software. The reliability of the developed questionnaire was estimated to be 0.95, which indicates its optimal reliability. Also, based on the results of confirmatory factor analysis and standard factor loads, the measures of the latent variables of the schools of idealism, realism and pragmatism had a positive factor load that supported the validity of the measures in measuring the structure. As a result, the factor structure of the questionnaire for these variables can be confirmed. In general, the research findings supported the measurement of the structure of academic engagement through the educational schools of idealism, realism and pragmatism. Therefore, the questionnaire can be used to measure academic engagement through educational schools in research and educational contexts.</span></span></div>
اشتیاق تحصیلی, ایده آلیسم, رئالیسم, پراگماتیسم, تحلیل عامل تاییدی
Academic engagement, idealism, realism, pragmatism, confirmatory factor analysis
115
123
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-318-1&slc_lang=en&sid=1
Yusef
Farmani
یوسف
فرمانی
yousef.farmani@yahoo.com
10031947532846005060
10031947532846005060
No
Department of Educational Management, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن، رودهن ایران
Sharareh
Habibi
شراره
حبیبی
habibishararh@gmail.com
10031947532846005061
10031947532846005061
Yes
Department of Educational Management, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن، رودهن ایران
Mehdi
Kelantari
مهدی
کلانتری
kelantari.m@yahoo.com
10031947532846005062
10031947532846005062
No
Department of Educational Management, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran
دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن، رودهن ایران