Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
3
4
online
1
fulltext
fa
بررسی چالشهای آموزشوپرورش فنی و حرفهای از دیدگاه هنرآموزان
Investigating Teachers' Viewpoint about Challenges of Technical and Vocational Education
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
یکی از عوامل توسعه پایدار در کشورها آموزشوپرورش فنی و حرفهای باکیفیت میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای آموزشوپرورش فنی و حرفهای از دیدگاه هنرآموزان در چهار بعد عوامل زمینهای، دروندادی، فرایندی و بروندادی بود. در این راستا پژوهش با روش زمینهیابی انجامشده و جامعه پژوهش مشتمل بر هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستان ارومیه و مناطق حومه در سال تحصیلی 98-97 است که به شکل تصادفی، 266 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته اینترنتی بود که روایی آن از طریق نظر 5 تن از صاحبنظران و پایای آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل دادهها از فراوانی و میانگین <span dir="LTR">t</span> تک نمونهای استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، آموزشوپرورش فنی و حرفهای در چهار بعد عوامل زمینهای، دروندادی، فرایندی و بروندادی دارای چالش بوده و برای حل چالشها لازم است کلیه افراد و نهادهای درگیر بهصورت هماهنگ و بر اساس مسئولیت و اختیارات خود نقشآفرینی کنند.
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#3300ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">One factor of sustainable development in countries is enjoying high quality vocational and technical education. The purpose of this study was to investigate the challenges of technical and vocational education in Urmia city, Iran, from the teachers' point of view based on four dimensions of contextual, input, process and output factors. In this regard, the research was conducted by survey method and the research population consisted of teachers of technical and vocational schools of Urmia in the academic year of 2018-2019, for which 266 individuals were randomly selected as samples. The research tool consisted of an online researcher-made questionnaire whose validity was assessed by the opinions of five experts and its reliability was affirmed through Cronbach's alpha test. Frequency and the one-sample t-test were used for data analysis. According to the results of the research, technical and vocational education is challenging in four dimensions of contextual, input, process and output factors, and to meet the challenges, it is essential that all individuals and institutions involved act in harmony and play a role according to their responsibilities and authorities.</span></span></div>
چالشهای آموزشوپرورش فنی و حرفهای, دیدگاه هنرآموزان, عوامل زمینهای, عوامل دروندادی, عوامل فرایندی, عوامل بروندادی
technical and vocational education challenges, teachers' viewpoints, contextual factors, input factors, process factors, output factors.
517
527
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-317-1&slc_lang=fa&sid=1
Saber
Azimi
صابر
عظیمی
saber67azimi@gmail.com
10031947532846004395
10031947532846004395
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Mohammad Reza
Nili AhmadAbadi
محمدرضا
نیلی احمدآبادی
niliahmadabadi@gmail.com
10031947532846004396
10031947532846004396
Yes
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Esmaeil
Zarei Zavaraki
اسماعیل
زارعی زوارکی
zareiz@gmail.com
10031947532846004397
10031947532846004397
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavar.a@gmail.com
10031947532846004398
10031947532846004398
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران