Iranian Evolutionary Educational Psychology
مجله ایرانی روانشناسی تکاملی و تربیتی
IEEPJ
Literature & Humanities
http://ieepj.hormozgan.ac.ir
1
admin
2588-4395
10.22034
en
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
4
1
online
1
fulltext
en
ارتباط بین یادگیری ضمنی توالی ها و ظرفیت حافظه ی کاری دیداری – فضایی: یک مطالعه ی رشدی
The Relationship Between Sequential Implicit Learning and Visuospatial Working Memory Capacity: A Developmental Study
روان شناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Original
<span dir="RTL">هدف اصلی این تحقیق ارزیابی ارتباط میان یادگیری ضمنی توالی ها با ظرفیت حافظه کاری دیداری </span><span dir="RTL">–</span><span dir="RTL"> فضایی در کودکان بوده است. جامعه مورد مطالعه عبارت بودند از کلیه دانش آموزان دختر پیش دبستانی و دبستانی که در سال تحصیلی 97-98 در مدارس تهران در حال تحصیل بوده اند. نمونه مورد مطالعه 27 دانش آموز دختر در دامنه سنی 6 تا 7 سال و نیم و (گروه 1) و 25 دانش آموز دختر در دامنه سنی 9 تا 10 سال و نیم بوده اند. شرکت کنندگان تکلیف زمان عکس العمل متوالی اصلاح شده و همچنین تکلیف فراخنای کرسی را در یک جلسه تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت یادگیری در دو گروه و هم چنین تفاوت ظرفیت حافظه کاری در دوگروه ۵/۷-۶سال</span> <span dir="RTL">و ۵/۱۰-۹ سال و از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی ظرفیت حافظه کاری دیداری-فضایی و یادگیری ضمنی استفاده شد. نتایج نشان داد که علی رغم سرعت عکس العمل بالاتر در گروه ۵/۱۰-۹ ساله به نسبت گروه ۵/۷-۶ ؛ یادگیری ضمنی توالی ها در این دو گروه یکسان است.هم چنین بین ظرفیت حافظه کاری دیداری -فضایی و یادگیری ضمنی توالی ها همبستگی مشاهده نشد. نتیجه اینکه یادگیری ضمنی توالی ها تحت تاثیر تغییرات حافظه کاری قرار نمی گیرد.</span>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#6600ff;"><span style="font-family:Times New Roman;">The main aim of this study was to examine the relation of the sequential implicit learning and visuospatial working memory capacity in childhood. The statistical population for this study were all pre-elementary and elementary female students who are studying at schools of Tehran in 2018 – 2019 academic year. The sample of this study consisted of 27 girls aged 6 to 7.5 and 25 girls aged 9 to 10.5 recruited based on availability sampling method. The participants completed the Corsi span task and a modified version of the Serial Reaction Time (SRT) task in a single session. Data were analyzed using independent sample t-test and the Pearson-r. The results showed that although younger children had a lower visuospatial working memory capacity in comparison with the elder children, there is no significant relationship between the visuospatial working memory capacity and SIL. This means that implicit learning of the sequences is not influenced by the differences of the visuospatial working memory capacity<span dir="RTL">.</span></span></span></div>
تکلیف فراخنای کرسی, یادگیری ضمنی توالی ها, تکلیف زمان عکس العمل متوالی, حافظه کاری دیداری- فضایی
Corsi span task, Sequential Implicit Learning, Serial Reaction Time task, Visuospatial working memory
54
62
http://ieepj.hormozgan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-1&slc_lang=en&sid=1
zahra
Kazemi saleh
زهرا
کاظمی صالح
zemika313@gmail.com
10031947532846005041
10031947532846005041
No
Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز
Setareh
Mokhtari
ستاره
مختاری
mokhtari.set@gmail.com
10031947532846005042
10031947532846005042
No
Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز
Shahriar
Gharibzadeh
شهریار
غریب زاده
s_gharibzadeh@sbu.ac.ir
10031947532846005043
10031947532846005043
No
Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز
Fatemeh
Bakouie
فاطمه
باکویی
fatemeh.bakouie@gmail.com
10031947532846005044
10031947532846005044
Yes
Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز